Tuesday 31 March 2015

Aku Ibu Yang Bekerja

Bismillahirrahmanirrahim,

Hari ni aku kena attend kursus dan semalam Soffia demam, panas badan mendadak naik sampai 39'c, sedih hati aku, kalau ikut hati memang tak nak dah aku pergi kursus tapi malam tu aku dah nekad, kalau bangun pagi badan Soffia panas lagi aku memang tak akan pergi kursus tu.

Alhamdulillah, bangun pagi tadi suhu badan Soffia dah turun sikit, muka dia pun dah ceria, dah melawak dan jalan terkedek-kedek dia tawaf bilik. Lega sikit hati aku. Mungkin Soffia taknak ibu dia yang super gelabah ni risaukan dia. Sayang Soffia, anak baik ibu :')

Well, apa yang terjadi tu buat aku teringat dekat seorang kawan aku ni. Dia pernah cakap dengan aku "Berhenti je kerja Yana, anak lagi penting dari kerja". Masa tu aku dekat Putrajaya tak dapat balik bertukar lagi. Aku memang setuju part yang dia cakap anak lagi penting dari kerja, tapi part kedua yang dia cakap "Ulat dalam batu pun boleh makan, ini kan kita manusia, rezeki dekat mana-mana Yana."

Okay, aku setuju part yang rezeki tu di mana-mana, tapi kita tak tau di mana-mana tu di mana. You know what I means? Yup, mungkin Allah datangkan rezeki tu dengan cara ada sesuatu yang perlu kita korbankan in which untuk bahagian aku hari tu aku terpaksa korbankan perasaan rindu aku nak dekat dengan anak dan suami.

And untuk part ulat dalam batu pun boleh makan, yup, ulat memang boleh makan apa saja, sebab dia ulat, dia bukan manusia, ulat tak pinjam PTPTN, ulat tak perlu beli kereta untuk kelangsungan hidup dia. Dia duduk dekat batu tu ja ataupun jarak hidup dia mungkin dalam jangkauan 1km. Mungkin la kan sebab aku bukan pakar kaji ulat, tapi make sense jugak la kan.

Aku bukan dari latar belakang ayah yang berniaga mahupun keturunan diraja. Aku manusia biasa yang ada keinginan jugak nak merasa yang best-best dalam hidup ni. Jadi aku terpaksa membanting tulang bekerja, takkan aku yang pinjam PTPTN tapi suami aku yang nak kena bayar? Lagi pun aku pun nak belikan anak aku baju cantik, mainan untuk dia bermain. Well in short aku ini manusia yang bernafsu. So sebab tu aku bekerja, bekerja untuk cuba memenuhi apa yang aku inginkan dan memenuhi impian.

Lagipun kerja yang dibuat pun halal, and now berkat doa orang-orang tersayang dan mungkin juga doa dan harapan Soffia yang nak ibu dia balik dekat dia supaya aku boleh tambah eyebag bila dia "amauu amauu" masa aku paksa suruh tidur awal, haha....Hence here I am, dah balik dok Penang pun, hari-hari pun berjumpa Soffia, and since Soffia masa aku pergi kerja stay dengan opah dia, aku pun gembira sebab orang cakap opah dengan mak ni opah lagi best bila jaga cucu dia. Hehehe. Jadi risau tinggal dengan pengasuh tu kurang banyakkk sangat.

Tapi ya la, kesian bila tinggalkan anak kita dengan mak kita, sebab takut nanti mak kita ni penat jaga cucu, tapi since mak aku pun sunyi bila ayah aku kerja, and mak aku sendiri nak jaga cucu dia, apa pun yang orang cakap aku tak kisah sebab kalau mak aku tak kisah takkan la aku nak kisah lebih pulak. Tapi kalau Soffia dah ada adik nanti kena la kisah, jenuh oiii nak ligan cucu.

So in conclusion jangan la narrow minded sangat dengan ibu yang bekerja mahupun yang tak bekerja. Rezeki tu dari Allah, ada orang rezeki dia dengan anak-anak di rumah, ada orang rezeki dia menguruskan perniagaan, ada orang rezeki dia makan gaji. Semua tu Allah dah atur indah. Kerja kita bukanlah nak pergi judge orang tapi kerja kita adalah baiki diri supaya menjadi lebih baik lagi.

The end ;)