Tuesday 13 November 2012

Tips nak manage HATI :)

Bismillahirrahmanirrahim. As Salam :)

Aceceh, dah pandai dan berani nak buat entry dengan bagi tips bagai dah aku sekarang kan, budget betul, hikhikhik *ketawa gigi kapak*.

Lately banyak benda yang terjadi depan mata dan tak depan mata jugak. And mostly aku sedar yang bila kita dah makin nak jadi tua ni nilai bahagia tu dah makin kurang sebab semua benda nak attached dengan rasa tak puas hati. Mostly bila berhadapan dengan insan yang kita tak faham perangai dia sebab kita tak ada kuasa super natural yang boleh predict dia sebenarnya nak apa dari kita. Nak buat kita sakit hati ke atau memang dia syok macam tu -_-"

Well, dalam hidup kita mesti ada jumpa orang macam ni or mungkin pada satu masa kita jugak terperangai macam tu dekat orang lain. So aku consider mungkin setelah aku terperangai macam tu kat orang lain so aku pun deserved back la situasi tersebut, macam kau buat dulu, kau kena kemudian, bahaha padang mukeng :p


Nampak sangat aku sentap bab kawan? Eh mana ada, pandai la korang :p Sebenarnya aku tulis secara general sebab kadang-kadang kawan-kawan aku ada la luah bab-bab hati terguris dan terhiris ni dekat aku. So, bila aku concludekan masalah-masalah tersebut semuanya seakan sama. Sama ada, tersentap dengan sebelah pihak, terasa hati atau panas hati. Jadi secara generalnya semuanya melibatkan hati lah. Jadi pada aku, bila kita bercakap soal hati ni agak susah sebab kadang-kadang walau hati tu hati kita tapi kita susah nak manage. So apa boleh buat? Serahkan segalanya dekat Dia yang menganugerahkan hati dekat kita. Aku bukan la nak tunjuk alim sebab tulis entry macam ni sebab aku sendiri pun banyak kecederaan hati, parut-parut lama pun bersepah lagi dalam proses baik pulih. Jadi kalau untuk aku berhasil, why not aku share kan? Mana la nak tahu kalau ada yang terlintas dekat hati, oh betul jugak tu, so dah kira cubaan aku untuk mendakwahkan diri sendiri agar jadi lagi baik lagi lagi dan lagi. Siapa tak nak jadi baik betul tak? Susah macam mana pun tu la fitrah asal kita, yang selalu cintakan kebaikan :)

First and foremost,

Bila marah jangan bukak Facebook. Kalau bukak Facebook kita akan cenderung nak luahkan segalanya dalam tu. Aku pun pernah rasa macam tu, kemudian bila dah cool rasa macam al-kurang-cerdiknya diri sendiri sebab meroyan dekat Facebook. Kalau diri tak tertahan sangat dah nak bukak jugak, update la ayat-ayat motivasi supaya hati kita bila baca akan rasa sedikit okay, masa tu anggap diri sendiri macam Dr Fadzilah Kamsah dan motivasi la timeline sendiri sampai tahap motivasi dah overated. Orang nak cakap apa abaikan sebab yang tu timeline korang ke timeline mulut orang?

Memang terakui yang kita kalau geram memang nak cari sokongan rakan taulan tapi tak semua rakan dan taulan itu yang menenangkan, kalau ada yang lagi nak semarakkan api memang lagi la vavavoom hati tu panas. Jadi the best solution adalah pergi ambil wudhu' dan solat, minta Allah tenangkan hati yang bergelodak tu. Api kemarahan ni kawan baik syaitonnirrajim, dia memang la bahaha bila tengok korang hangin ni, jadi dengan berwudhu' tu Insya-Allah hati korang akan rasa tenang sikit, aku pun dah cuba method ni, first macam tak berkesan sebab time tu hangin sangat sampai ambil wudhu' mungkin tak sempurna jadi kesan dia pun kurang la sempurna. Apa yang penting penghayatan. Kita tengah marah, then kita ambil wudhu' dan fokus ambil betul-betul, time tu pun kita dah cool down sebab kita fokus nak ambil wudhu' dengan sempurna sampai kita lupa kejap masalah hati kita yang geram tu :)


Then why not kita scan balik diri sendiri dengan perkara yang buat kita marah tu. Maybe kita tak boleh go on dengan sesetengah orang, kita kata dia buat salah dekat kita, tapi kita pulak macam mana? Maybe sebelum ni kita terlepas pandang kesalahan kita sendiri dekat orang lain, lepas tu sampai dekat part kita kena, kita meroyan tak tentu arah. Hidup kita ni tak akan pernah sempurna, jadi dengan bersabar la yang akan dekatkan kita dengan rasa bahagia :) Betul, lepas ni cuba kita tanam azam pada diri sendiri untuk lebih cool and take things easy. Kadang-kadang kita ada rasa yang kita tak boleh nak go on dengan certain perkara dalam hidup kita, jadi apa yang patut kita buat biar yang kita tak nak tu kita lepaskan, buat tak tahu je. Allah Maha Mengetahui setiap yang berlaku, redha je kalau rasa dah nak marah sangat tu.


Akhir sekali, kita kena ingat hati kita ni Allah punya, walau pun dia duduk dalam badan kita tapi dia tetap milik Allah. Penyelesaian yang tersempurna adalah berbalik kepada Dia, mintak dekat Dia untuk tenangkan hati kita, hadirkan rasa yang baik-baik dan bukan rasa yang memudaratkan. Aku memang yakin sangat tu la jalan terpantas untuk menenangkan hati dari meroyan tak tentu pasal yang nanti akan buat benda lagi panjang dan end up dengan rasa bersalah dan malu sebab tak pandai kawal diri sendiri. Walau macam mana pun kita nak deny kebaikan, hati kita tetap akan kata yang benar untuk sesuatu perkara yang benar. Disebabkan aku rasa hati ni sangat berharga jadi aku nak jaga hati aku betul-betul, Insya-Allah :)


Takdak hati yang tak tenang bila tengok keindahan alam. Jadi nah tengok bunga ni, cantik sebab warna dia pink, kuikuikui >.< Subhanallah :)

"Ketahuilah bahwa dalam jasad ini ada segumpal daging, apabila segumpal daging itu baik, maka akan menjadi baik semuanya, dan apabila segumpal daging itu jelek, maka akan jeleklah semuanya, ketahuilah bahwa segumpal daging itu adalah hati." (HR. Al-Bukhari dan Muslim).