Tuesday 4 October 2011

diri, jangan mengalah!


Manusia dengan kesalahan adalah seperti 1 + 1 equals to 2, seperti hidrogen + oksigen yang membentuk H2O. Kehidupan ini more or less macam itu lah, sebatian daripada kesalahan dan kesedaran. Tanpa kesalahan kita tak belajar dan tanpa kesedaran juga kita tak ke mana. Kadang-kadang kita cepat mengalah bila kita dah buat salah, then kita terus menerus commit sins sebab kita ambil kata-kata "alang-alang menyeluk pekasam biar sampai ke pangkal lengan". Aigoo siapa ajar? Syaitonnirrajim lah dengan berkat usaha teman baiknya cik nafsu yang tak jemu-jemu suruh kita seluk pekasam sampai masam. Bila hati dah masam tu lah yang liat bila nak buat baik. Aku bercakap tentang diri aku juga. Aku mengaku aku bukan la insan yang baik tapi aku tak nak diri aku terus berkalung dosa. Jadi aku cuba untuk jadi lebih baik dari hari ke hari. Kadang-kadang aku terfikir time kecil dulu bukan main lagi semua doa boleh baca, sekarang doa bangun tidur pun kadang-kadang tersasar baca doa lepas makan -_-"

Terasa juga yang kecil-kecil dulu umpama mengumpul pahala sebanyak mungkin lepas tu dah besar tolong bagi neutral pulak segala pahala tu dengan dosa sekarang. Sia-sia didikan agama yang ada bila dah besar tak pandai fikir. Kadang-kadang dalam hati tu serius cakap ambil mudah sangat bab-bab agama, langsung tak fikir yang umur awak tu makin tua bukan makin lama makin remaja trang tang tang. Bila ada orang puji "Wah awak nampak muda la, tak sangka umur rupanya dah sekian sekian" Then hanyut sat, buat cewi rasa macam muda lagi, rasa macam mati tu tak mai la kalau muda-muda ni. Rosak iman dengan pujian tanpa sedar yang semua tu hanya untuk sementara -_-"

Bila sebut pasal mati semua orang takut. Ya la, aku mengaku aku takut, sebab aku rasa ciput sangat persediaan aku. Bayangkan 23 tahun hidup mungkin amalan tak sampai pun separuh dari umur sendiri, pasti Allah rasa kecewa. Tiap-tiap hari lepas azan Dia tunggu kita datang menyahut panggilan azan tu, tapi kadang-kadang sampai ke waktu seterusnya kita tak juga datang-datang, mesti Dia kecewa. Kadang-kadang kita sahut panggilan azan tapi lewat sangat, kita selalu nak yang terbaik dalam hidup tapi kita pernah ke bagi yang terbaik dalam suruhan Dia? Temu janji dengan dia pun kadang-kadang miss kadang-kadang lewat tapi kita tetap jugak bertebal muka nak minta macam-macam. Kadang-kadang bila dalam hidup kita berhadapan dengan orang macam tu kita marah, tapi kita buat macam tu tak apa pulak kan?

Dengan itu wahai diri, jangan mengalah, walau sebelum ini banyak salah yang terkumpul, banyak dosa yang tak terhitung bersyukurlah sebab dengan nafas yang masih ada, Dia bagi kesempatan untuk kita perbaiki diri. Kalau sekarang pun kita nak tolak lagi kesempatan yang ada, entah esok sempat ke lagi? Kalau tak esok pun, seminit dua yang akan datang siapa tahu kesempatan kita masih ada atau tak? Jadi, ingatkan diri setiap masa dan teruskan beristighfar. Sesungguhnya bukan senang nak berada di jalan yang lurus ini pada ketika dunia telah tenat. Semoga kita sentiasa berada dalam lindungan-Nya. Amin.