Thursday 17 May 2012

Janda Baik memberi saya kebaikan.

Bismillahirahmanirrahim,

Alhamdulillah, bertemu jugak aku dengan connection internet akhirnya, what a blast! Indeed it's true bila ada orang cakap we will only appreciate things when those things are gone. Hill yeah, setelah aku tercampak dengan rela dekat Janda Baik hari tu, memang aku sangat menghargai telefon bimbit dan line internet, walau aku bukan lah pemain tegar Dota mahupun peng-update-susah-mati Twitter :p

Well, I learnt dearly lots from this team building. Of course aku pergi atas dasar kerja and all activities related dengan teamwork, dah nama pun TEAM building kan, apolah apolah ;p Bila masuk hutan on the dot perasaan aku rasa tenang sangat, rasa jauh dari stress, okay jangan sebut part line telefon langsung la kan time tu sebab itu punca pengembalian stress, tekanan, stress tau stress, grrrr -_-"

Okay berlagak, eksaited semua, lepas tu kau rasakan, hakhak.
Tak banyak aktiviti adventure yang ada sampai jiwa aku membentak-bentak rasa nak pergi buat flying fox and water rafting sendiri ala-ala lone ranger, tapi nama pun wanita, emosi je lah lebih, nak buat sensorang kau ade nak buat? Ade? Ade? Pergh respect kalau ade, rasa nak mintak sain otograf sekali. Ade? Ade? Haih ada jugak insan makan tamparan wanita kan satgi -_-"

Feels so lucky sebab dapat budget jadi Snipper. Kau ade? Ade? Ade? :p
Dush, pedih gila habaq hang bila kena dengan peluru Paintball ni rupanya, aku suggest game ni boleh tukar nama jadi Painball lepas ni, sesuai sangat, sangat lah! So far yang ni la yang adventurenye pon tapi still banyak yang aku dapat dari camping kali ni. Sebelum ni waktu sekolah aku memang sangat aktif bab kem-kem ni, sebab sebab sebab hehe aku suka aktiviti luar lagi dari mengadap buku, so no wonder lah result SPM aku boleh lah lepas syarat nak masuk U je, tapi tu pun dah alhamdulillah, setimpal la dengan usaha aku yang tak seberapa, Allah tu Maha Adil :)

Banyak game yang aku main masa dekat kem ni yang macam "Eh tak tercapai akalku." It was amazing when first you never expect you can do that but then sebenarnya you can't do that simply because your mind cakap haishh mustahil, haissh gila ka pa nak buat macam tu, haishh tak boleh tak boleh, so memang la apa pun tak boleh. Jadi aku belajar yang dalam bekerja ni apa yang paling penting sekali adalah mindset kita ni, mulai dari saat tu mindset aku turn 360 degree, but slowly la kan, kalau drastik sangat culture shock pulak. And the fantastic part is when everything I think I can make it, yeah I made it finally. So percaya lah pada kebolehan diri, kalau bukan kita yang nak percaya sapa lagi nak percaya. You got that? So tanam cepat rasa percaya diri dalam diri. Now bebeh now!

Macam mana nak tanam nih kawan?
Ketap bibir, dalam hati " Pakai Cangkul"
As simple as be yourself and percaya pada kebolehan yang Allah dah kurniakan pada setiap diri kita. Believe me, I've been asking why I work here? Why i need to do folding clothes bagai? Is it this what I need to do after pecah kepala struggle belajaq sampai degree? Then I stop mumbling, I try to figure out why destiny bring me here, why Allah bring me to this path, Alhamdulillah, I got the answer finally. I know Allah already had a great plan for me, Dia lorongkan jalan hidup aku begini sebab Dia nak aku dekat pada Dia, mengerti yang Dia dah reserved something for me in future, Dia nak tengok kesabaran yang ada pada hamba Dia, then sweet things will come to me right after what I've been gone through, will, one fine day, one fine day! Tetapkan keyakinan pada Dia, teruskan usaha, doa dan tawakal, insya-Allah, He knows best, always!

Dekatkan diri kita pada alam akan mendekatkan diri kita pada Dia yang mencipta. Hayati alam akan membuatkan kita menghayati erti sebuah kejadian dan sesuatu kejadian. Dari situ lah keyakinan aku datang, sedangkan berbagai bentuk, personaliti manusia dan sifat-sifat pada haiwan, tumbuhan, segala yang unik, segala yang tak pernah kita terfikirkan Dia telah ciptakan, maka apatah lagi dengan jalan hidup kita :)